دروس فقه و اصول سطح ۲ و ۳ حوزه‌های علمیه

  • شماره مصوبه: 1649
  • شماره جلسه: 127
  • تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
  • تاریخ ابلاغ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
  • مرجع تصويب: شورای عالی حوزه‌های علمیه
دروس فقه و اصول سطح ۲ و ۳ حوزه‌های علمیه  به شرح ذیل تصویب گردید:الف. دروس فقه و اصول سطح ۲ حوزه‌های علمیه برای طلاب رشته‌های فقهی و اصولی[۱]
  1. فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
        ۱فقه ۱کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۲فقه ۲کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۳فقه ۳کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۴فقه ۴کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۵فقه ۵کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۶فقه ۶کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
جمع۴۲۰
 
  1. اصول فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
        ۱اصول فقه ۱فرائد الاصول (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۲اصول فقه ۲فرائد الاصول (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۳اصول فقه ۳فرائد الاصول (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۴اصول فقه ۴فرائد الاصول (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۵اصول فقه ۵فرائد الاصول (شیخ انصاری‌ره)۷۰
الفائق فی الاصول (بدیل)
        ۶اصول فقه ۶الفائق فی الاصول۷۰
جمع۴۲۰
ب. دروس فقه و اصول سطح ۳ حوزه‌های علمیه برای طلاب رشته‌های فقهی و اصولی
  1. فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
        ۱فقه ۱کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۲فقه ۲کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۳فقه ۳کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۴فقه ۴کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۵فقه ۵منابع جدید فقهی۷۰
        ۶فقه ۶منابع جدید فقهی۷۰
جمع۴۲۰
تبصره: منابع درسی موضوع ردیف ۵ و ۶ (فقه ۵ و فقه ۶) یکی از کتاب‌های ۱- «الشخص الاعتباری» تألیف لجنه الفقه المعاصر ۲- «بحوث فقهیه» مرحوم آیت‌­الله شیخ حسین حلّی‌­ره ، ۳- «أساس الحکومه الإسلامیه» به همراه «ولایه الأمر فی عصر الغیبه» آیت الله سید کاظم حائری می­باشد؛ محدوده تدریس هر کدام از کتاب‌­های مذکور توسط معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تعیین خواهد شد.
  1. اصول فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
         ۱اصول فقه ۱کفایه الاصول۷۰
         ۲اصول فقه ۲کفایه الاصول۷۰
         ۳اصول فقه ۳کفایه الاصول۷۰
         ۴اصول فقه ۴کفایه الاصول۷۰
         ۵اصول فقه ۵کفایه الاصول۷۰
         ۶اصول فقه ۶کفایه الاصول۷۰
جمع۴۲۰
 تبصره: عناوین درسی موضوع ردیف یک و دو می‌تواند به مباحث جلد اول کفایه و چهار عنوان دیگر به دروس فی علم اصول (الحلقه الثالثه) اختصاص یابد. تفصیل این تبصره، در آئین‌نامه اجرایی توسط معاونت آموزش، تدوین و ابلاغ خواهد شد.   ج. دروس فقه و اصول سطح ۲ حوزه‌های علمیه برای طلاب رشته‌های تخصصی غیر فقه و اصول
  1. فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
        ۱فقه ۱کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۲فقه ۲کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۳فقه ۳کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۴فقه ۴کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
جمع۲۸۰
   
  1. اصول فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
         ۱اصول فقه ۱فرائد الاصول (شیخ انصاری ره)۷۰
دروس فی علم اصول (الحلقه الثانیه) (بدیل)[۲]
         ۲اصول فقه ۲فرائد الاصول (شیخ انصاری ره)۷۰
دروس فی علم اصول (الحلقه الثانیه) (بدیل)
         ۳اصول فقه ۳فرائد الاصول (شیخ انصاری ره)۷۰
دروس فی علم اصول (الحلقه الثانیه) (بدیل)
         ۴اصول فقه ۴الفائق فی الاصول۷۰
جمع۲۸۰
 د. دروس فقه و اصول سطح ۳ حوزه‌های علمیه برای طلاب رشته‌های تخصصی غیر فقه و اصول
  1. فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
        ۱فقه ۱کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۲فقه ۲کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
        ۳فقه ۳کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
منابع جدید فقهی (بدیل)
        ۴فقه ۴کتاب المکاسب (شیخ انصاری‌ره)۷۰
منابع جدید فقهی (بدیل)
جمع۲۸۰
 تبصره: منابع جدید فقهی (بدیل) موضوع ردیف ۳ و ۴، همان منابع دروس فقه ۵ و فقه ۶ طلاب رشته های فقهی بوده و علاوه بر آن، معاونت آموزش منابع دیگری نیز متناسب با هر رشته تحصیلی (اعم از فقهی و غیر فقهی)، جهت بررسی و تأیید به شورای گسترش حوزه­‌های علمیه پیشنهاد خواهد داد.
  1. اصول فقه
ردیفعنوان درسعنوان کتابساعت
         ۱اصول فقه ۱کفایه الاصول[۳]۷۰
         ۲اصول فقه ۲کفایه الاصول۷۰
         ۳اصول فقه ۳کفایه الاصول۷۰
         ۴اصول فقه ۴کفایه الاصول۷۰
         ۵اصول فقه ۵کفایه الاصول۷۰
جمع۳۵۰
تبصره ۱. محدوده هر کدام از عناوین درسی جداول مذکور توسط معاونت آموزش حوزه‌های علمیه ابلاغ خواهد شد.تبصره ۲. محدوده‌های مطالعاتی کتاب‌های مکاسب و فرائد الاصول (رسائل) به شرح پیوست می‌باشد.مباحث مطالعاتی از کتاب‌های مربوطه حذف نخواهد شد و صرفاً با علاماتی، مطالعاتی بودن آنها مشخص خواهد شد.تبصره ۳. امتحانات کتبی و شفاهی تنها از محدوده‌های الزامی خواهد بود.معاونت آموزش جهت تشویق واحدهای آموزشی که محدوده‌های مطالعاتی را در برنامه آموزشی خود ارائه می‌دهند، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.تبصره ۴. این مصوبه به صورت آزمایشی اجرا شده و نتیجه ارزیابی آن پس از یک دوره اجرا به شورای عالی حوزه‌های علمیه جهت تصمیم‌گیری ارائه خواهد شد.تبصره ۵. آئین‌نامه اجرایی این مصوبه توسط معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تهیه و به تأیید مدیر حوزه‌های علمیه خواهد رسید.  «پیوست»محدوده‌های مطالعاتی کتاب المکاسبیادآوری: نسخه مورد بررسی در تعیین محدوده‌های درسی، نسخه چاپ شده کتاب مذکور توسط انتشارات مجمع الفکرالاسلامی (۶ جلدی) می‌باشد.
ردیفجلدابتدای محدودهانتهای محدودهتعداد صفحات
۱ج۱ص۵ (فی المکاسب)ص۱۴ (تا انتهای صفحه)۱۰
۲ج ۱ص ۴۷ (واما المستثنی من الاعیان)ص ۵۰ (تا انتهای صفحه)۴
۳ج ۱ص ۶۵ (المساله الرابعه)ص ۱۰۷ (تا انتهای صفحه)۴۳
۴ج ۱ص ۱۶۵ (المساله الاولی)ص ۱۸۲ (تا انتهای صفحه)۱۸
۵ج ۱ص ۲۰۹ (الرابع)ص ۲۳۲ (تا انتهای صفحه)۲۳
۶ج ۱ص۲۷۱ (و فی روایه علی بن محمد)ص۲۷۳ (تا ثم الظاهر ان التسخیرات)۳
۷ج ۱ص۲۸۰ (ثم إن فی جامع المقاصد)ص۲۸۲ (تا ابتدای هذا ثم انه قد یستدل)۳
۸ج ۱ص۳۶۵ (خاتمه)ص۳۷۰ (تا انتهای صفحه)۶
۹ج ۱ص۳۸۵ (المسأله السادسه عشر)ص۳۸۵ (تا انتهای صفحه)۱
۱۰ج ۲ص۷ (المساله السابعه عشر)ص۱۰ (تا انتهای صفحه)۴
۱۱ج ۲ص۳۳ (المساله التاسعه عشر)ص۳۹ (تا انتهای صفحه)۷
۱۲ج ۲ص ۶۱ (المسأله الثالثه و العشرون)ص۶۸ (تا انتهای صفحه)۸
۱۳ج ۲ص ۱۰۱ (خاتمه)ص ۱۲۲ (تا انتهای صفحه)۲۲
۱۴ج ۲ص۲۱۱ (و ینبغی التنبیه علی امور)ص ۲۵۲ (تا انتهای صفحه)۴۲
۱۵ج ۳ص ۶۶ (و ینبغی التنبیه علی امور)ص ۷۹ (تا انتهای صفحه)۱۴
۱۶ج ۳ص ۹۶ (الامر السادس)ص ۱۱۴ (تا انتهای صفحه)۱۹
۱۷ج ۳ص ۱۱۸ (ثم الکلام فی الخصوصیات)ص ۱۳۹ (تا انتهای صفحه)۲۲
۱۸ج ۳ص ۲۹۵ (مساله)ص ۳۰۶ (تا انتهای صفحه)۱۲
۱۹ج ۳ص ۳۲۵ (بقی الکلام فیما وعدنا)ص ۳۴۴ (تا انتهای صفحه)۲۰
۲۰ج ۳ص ۳۵۸ (هذا ثم انه ربما یؤید)ص ۳۶۳ (تا انتهای صفحه)۶
۲۱ج ۳ص ۳۷۲ (و قد یستدل)ص ۳۷۲ (تا انتهای صفحه)۱
۲۲ج ۳ص ۳۹۰ (بقی هنا امران)ص ۳۹۷ (تا انتهای صفحه)۸
۲۳ج ۳ص ۴۱۵ (لکن ما ذکره البعض)ص ۴۳۰ (تا انتهای صفحه)۱۶ 
۲۴ج ۳ص ۴۳۲ (ثم اعلم ان العلامه فی القواعد)ص ۴۳۴ (تا ابتدای الثالث: لا یشترط)۳
۲۵ج ۳ص ۴۳۷ (ما عدا امور لفّقها بعض)ص ۴۵۸ (تا ابتدای المساله الثالثه)۲۲
۲۶ج ۳ص ۴۵۸ (المسأله الثالثه)ص ۴۶۶ (تا انتهای صفحه)۹
۲۷ج ۳ص ۴۷۱ (ثم ان هنا اشکالاً فی شمول الحکم)ص ۴۷۶ (تا انتهای صفحه)۶
۲۸ج ۳ص ۴۸۳ (مسأله)ص ۵۲۰ (تا انتهای صفحه)۳۸
۲۹ج ۳ص ۵۸۱ (مساله)ص ۶۰۲ (تا انتهای صفحه)۲۲
۳۰ج ۴ص۱۲ (أقسام الأرضین و أحکامها)ص۲۸ (تا انتهای صفحه)۱۷
۳۱ج ۴ص ۳۶ (الا انه ذکر بعض)ص ۳۷ (تا انتهای صفحه)۲
۳۲ج ۴ص۴۳ (وکیف کان فالمناسب)ص۵۳ (تا ابتدای اذا عرفت ما ذکرنا)۱۱
۳۳ج ۴ص۷۴ (ثم ذکر أنه)ص۷۶ (تا ابتدای الصوره الثالثه)۳
۳۴ج ۴ص۹۸ (قال الاول فی بعض حواشیه)ص۱۰۱ (تا ابتدای ویبقی الکلام)۴
۳۵ج ۴ص۱۰۷ (و فی حکم البیع)ص۱۵۲ (تا انتهای صفحه)۴۶
۳۶ج ۴ص۱۵۵ (لکن الظاهر من التذکره)ص۱۶۰ (تا ابتدای ثم ان الکلام)۶
۳۷ج ۴ص۱۶۷ (مسأله إذا جنی العبد)ص۱۷۴ (تا انتهای صفحه)۸
۳۸ج ۴ص۱۹۵ (مسأله لا یجوز بیع الآبق)ص۲۰۵ (تا انتهای صفحه)۱۱
۳۹ج ۴ص۲۳۳ (و لعل المقدس الأردبیلی)ص۲۳۶ (و بالجمله فالاولی جعل)۴
۴۰ج ۴ص۲۳۸ (وفی شرح القواعد)ص۲۳۹ (تا انتهای صفحه)۲
۴۱ج ۴ص۲۴۲ (ثم إنه قد عبر فی القواعد)ص۲۴۴ (تا انتهای صفحه)۳
۴۲ج ۴ص۲۶۱ (هذا کله مما لا اشکال)ص۳۰۶ (تا انتهای صفحه)۴۶
۴۳ج ۴ص۳۱۳ (بقی الکلام فی توضیح)ص۳۲۰ (تا انتهای صفحه)۸
۴۴ج ۴ص۳۳۷ (المعروف بی الأصحاب)ص۳۵۶ (تا انتهای صفحه)۲۰
۴۵ج ۴ص۳۷۵ (خاتمه و من أهم آداب)ص۳۷۸ (تا انتهای صفحه)۴
۴۶ج ۵ص۳۸ (ابتدا صفحه)ص۴۵ (تا انتهای صفحه)۸
۴۷ج ۵ص۶۰ (فرع: ذکر العلامه)ص۶۰ (تا انتهای صفحه)۱
۴۸ج ۵ص۶۳ (مسأله لو قال أحدهما)ص۶۵ (تا انتهای صفحه)۳
۴۹ج ۵ص ۹۱ (ابتدا صفحه)ص۹۱ (تا انتهای صفحه)۱
۵۰ج ۵ص۱۷۲ (إشکال: ذکر فی الروضه)ص۱۷۵ (تا انتهای صفحه)۴
۵۱ج ۵ص۲۱۰ (و اما ما ذکره)ص۲۱۶ (تا انتهای صفحه)۷
۵۲ج ۵ص۲۶۷ (مسأله لو اختلفا)ص۲۷۰ (تا انتهای صفحه)۴
۵۳ج ۵ص۲۸۲ (ثم انه إذا)ص۲۸۵ (تا ابتدای وقد ظهر من جمیع ذلک)۴
۵۴ج ۵ص۲۹۰ (فرع لا خلاف نصا)ص۳۰۰ (تا انتهای صفحه)۱۱
۵۵ج ۵ص۳۴۱ (و فی التذکره)ص۳۴۲ (تا ابتدای فرعٌ)۲
۵۶ج ۵ص۳۶۵ (الکلام فی بعض أفراد العیب)ص۳۹۰ (تا انتهای صفحه)۲۶
۵۷ج ۵ص ۳۹۹ (هذا الا ان العلامه)ص ۴۰۲ (تا انتهای صفحه)۴
۵۸ج ۶ص ۳۲ (ثم ان بعض مشایخنا)ص ۳۳ (تا ابتدای فالتحقیق ما ذکرنا)۲
۵۹ج ۶ص ۳۷ (و ربما یتخیل)ص ۴۱ (تا ابتدای وکیف کان فالظاهر)۵
۶۰ج ۶ص ۴۲ (از ابتدا صفحه)ص ۴۴ (تا ابتدای الشرط الخامس)۳
۶۱ج ۶ص ۶۷ (و قال فی التذکره)ص ۷۰ (تا ابتدای وکیف کان فالاقوی)۴
۶۲ج ۶ص ۷۹ (السادسه)ص ۸۰ (تا انتهای صفحه)۲
۶۳ج ۶ص ۱۰۲ (الثانی)ص ۱۰۸ (تا انتهای صفحه)۷
۶۴ج ۶ص ۱۲۱ (لکن یبقی الاشکال)ص ۱۲۸ (تا انتهای صفحه)۸
۶۵ج ۶ص ۱۳۴ (مسأله)ص ۱۵۹ (تا انتهای صفحه)۲۶
۶۶ج ۶ص  ۱۶۱ (فإنّ فی هذا الکلام)ص ۱۶۴ (تا ابتدای و کیف کان)۴
۶۷ج ۶ص ۱۷۲ (ثم إنّ مقتضی الاطلاق)ص ۱۷۴ (تا انتهای صفحه)۳
۶۸ج ۶ص ۱۷۷ (قال فی الدروس فی احکام القبض)ص  ۱۹۴ (تا انتهای صفحه)۱۸
۶۹ج ۶ص ۲۱۲ (مسأله)ص ۲۱۵ (تا انتهای صفحه)۴
۷۰ج ۶ص ۲۲۹ (و حکی عن الشیخ انه)ص ۲۳۸ (تا انتهای صفحه)۱۰
۷۱ج ۶ص ۲۵۳ (فروع)ص  ۲۶۹ (تا انتهای صفحه)۱۷
۷۲ج ۶ص ۲۷۸ (مسأله)ص ۲۸۵ (تا انتهای صفحه)۸
۷۳ج ۶ص ۳۰۳ (لکن تعرض فی بعض تحقیقاته)ص ۳۱۴ (تا انتهای صفحه)۱۲
جمع کل۸۱۵
  محدوده‌های مطالعاتی کتاب فرائد الاصولیادآوری: نسخه مورد بررسی در تعیین محدوده‌های درسی، نسخه چاپ شده کتاب مذکور توسط انتشارات مجمع الفکرالاسلامی (۳ جلدی) می‌باشد.
انتهای محدوده ابتدای محدوده جلد ردیف
صفحه ۵۰ (انتهای صفحه)صفحه ۴۹ (ما افاده الشهید حول بعض الاقسام المذکوره)  جلد۱               ۱
صفحه ۱۰۲ (انتهای صفحه)صفحه ۸۷ (دلیل الجواز بوجه أخصر)  جلد۱               ۲
صفحه ۱۳۴ (انتهای صفحه)صفحه ۱۲۷ (تقریر الاصل فی المقام بوجوه أخر)  جلد۱               ۳
صفحه ۱۵۹ (انتهای صفحه)صفحه ۱۵۴ (ثم انک قد عرفت مما ذکرنا)  جلد۱               ۴
صفحه ۱۷۲ (انتهای صفحه)صفحه ۱۶۸ (احتمال التفصیل المتقدم فی کلام صاحب المعالم)  جلد۱               ۵
صفحه ۱۹۰ (انتهای صفحه)صفحه ۱۸۸ (و اما اتفاق من عدا الامام)  جلد۱               ۶
صفحه ۱۹۷ (تا ابتدای الثالث من طرق انکشاف)صفحه ۱۹۳ (فدعوی مشارکته للسید)  جلد۱               ۷
صفحه ۲۰۲ (تا ابتدای و کیف کان)صفحه ۲۰۰ (کلام السید الکاظمی فی شرح الوافیه)  جلد۱               ۸
صفحه ۲۱۲ (تا ابتدای و حاصل الکلام فی المسأله)صفحه ۲۰۴ (ذکر موارد تدل علی الوجه الاخیر)  جلد۱               ۹
صفحه ۲۲۶ (تا انتهای صفحه)صفحه ۲۱۸ (قال قدس سره فی کشف القناع)  جلد۱           ۱۰
صفحه ۲۷۶ (تا انتهای صفحه)صفحه ۲۶۴ (شمول الآیه لخبر السید المرتضی )  جلد۱           ۱۱
صفحه ۲۹۵ (تا انتهای صفحه)صفحه ۲۸۶ (و ذکر شیخنا البهایی)  جلد۱           ۱۲
صفحه ۳۵۰ (تا انتهای صفحه)صفحه ۳۱۱ (الثالث الاجماع)  جلد۱           ۱۳
صفحه ۳۶۶ (تا انتهای صفحه)صفحه ۳۶۳ (الثالث)  جلد۱           ۱۴
صفحه ۳۷۳ (تا ابتدای فالأولی أن یجاب عن هذا الدلیل)صفحه ۳۶۸ (و اجیب عنه بوجوه)  جلد۱           ۱۵
صفحه ۵۵۲ (تا انتهای صفحه)صفحه ۳۸۰ (الوجه الثانی فی حجیه مطلق الظن)  جلد۱           ۱۶
صفحه ۵۸۴ (تا انتهای صفحه)صفحه ۵۶۱ (هذا کله حال وجوب المعرفه)  جلد۱           ۱۷
صفحه ۴۰ (تا انتهای صفحه)صفحه ۳۶ (بقی فی المقام شیء)  جلد۲           ۱۸
صفحه ۵۰ (تا ابتدای هذه جمله ما استدل به من الاخبار)صفحه ۴۸ (و منه یظهر: فساد ما انتصر)  جلد۲           ۱۹
صفحه ۵۴ (تا ابتدای الثانی: الاجماعات)صفحه ۵۱ (کلام ثقه الاسلام کلینی: فمنهم: ثقه الاسلام کلینی)  جلد۲           ۲۰
صفحه ۶۱ (تا انتهای صفحه)صفحه ۵۹ (و قد یستدل علی البراءه بوجوه)  جلد۲           ۲۱
صفحه ۷۶ (تا ابتدای و التحقیق فی الجواب ما ذکرنا)صفحه ۷۳ (و قد یجاب عن اخبار التوقف)  جلد۲           ۲۲
صفحه ۱۰۸ (تا انتهای صفحه)صفحه ۱۰۵ (الرابع)  جلد۲           ۲۳
صفحه ۱۳۶ (تا انتهای صفحه)صفحه ۱۳۰ (الثانی)  جلد۲           ۲۴
ص ۱۴۸ (تا ابتدای و کیف کان فیظهر)صفحه ۱۴۲ (قال المحدث الحر العاملی)  جلد۲           ۲۵
ص ۱۶۱ (تا ابتدای ثم إن الکلام فی الشک)ص ۱۶۰ (و ربما یتخیل من هذا القبیل)  جلد۲           ۲۶
ص ۱۶۳ (تا انتهای صفحه)ص ۱۶۲ (لکن تقدم من المعارج )  جلد۲           ۲۷
ص ۱۷۶ (تا انتهای صفحه)ص ۱۷۱ (قال فی التذکره: لو فاتته)  جلد۲           ۲۸
ص ۱۸۹ (تا ابتدای ثم لو قلنا بالتخییر)ص ۱۸۳ (ما ذکروه فی مسأله اختلاف الامه)  جلد۲           ۲۹
ص ۲۲۳ (تا انتهای صفحه)ص ۲۱۹ (خصوصاً مع اعتضاد القاعده بوجهین)  جلد۲           ۳۰
ص ۲۲۶ (تا ابتدای نعم، هنا شیء آخر)ص ۲۲۵ (قال مجیباً عن ذلک)  جلد۲           ۳۱
ص ۲۳۲ (تا انتهای صفحه)ص ۲۳۱ (فان قلت: قد ذکر العدلیه)  جلد۲           ۳۲
ص ۲۳۸ (تا انتهای صفحه)ص ۲۳۶ (الا أن الانصاف: أن التشخیص)  جلد۲           ۳۳
ص ۲۴۲ (انتهای صفحه)ص ۲۴۲ (فان قلت: وجوب الاجتناب)  جلد۲           ۳۴
ص ۲۴۷ (تا انتهای صفحه)ص ۲۴۶ (و مما ذکرنا تبین)  جلد۲           ۳۵
ص ۲۵۶ (تا انتهای صفحه(ص ۲۵۰ (و لیس هنا مورد التمسک)  جلد۲           ۳۶
ص ۲۶۰ (تا ابتدای هذا کله مع ان یلزم)ص ۲۵۸ (و اما ما ورد من دوران الاحکام)  جلد۲           ۳۷
ص ۲۷۱ (تا ابتدای و یمکن ان یقال)ص ۲۶۸ (و ربما قید المحقق الثانی)  جلد۲           ۳۸
ص ۲۹۴ (تا انتهای صفحه)ص ۲۸۴ (و اعلم: ان المحقق القمی)  جلد۲           ۳۹
ص ۳۱۴ (تا انتهای صفحه)ص ۲۹۹ (و قد خالف فی ذلک الفاضل القمی)  جلد۲           ۴۰
ص ۳۲۸ (تا ابتدای و اما الدلیل النقلی)ص ۳۱۹ (نعم قد یأمر المولی بمرکب)  جلد۲           ۴۱
ص ۳۳۲ (تا ابتدای و مما ذکرنا یظهر)ص ۳۳۰ (و قد توهم بعض المعاصرین)  جلد۲           ۴۲
ص ۳۳۶ (تا ابتدای و اعلم: إن هنا اصولاً)ص ۳۳۲ (و اضعف من ذلک)  جلد۲           ۴۳
ص ۳۳۸ (تا انتهای صفحه)ص ۳۳۷ (ثم انه اذا شک فی الجزئیه بالمعنی)  جلد۲           ۴۴
ص ۳۴۷ (تا انتهای صفحه)ص ۳۳۹ (و ربما یتخیل)  جلد۲           ۴۵
ص ۳۵۷ (تا ابتدایی و مما ذکرنا یظهر الکلام)ص ۳۵۴ (و قد یفرق بینهما)  جلد۲           ۴۶
ص ۳۶۹ (تا انتهای صفحه)ص ۳۶۵ (و قد یتوهم ان فی المقام امرا عقلیا)  جلد۲           ۴۷
ص ۳۷۶ (تا ابتدای و قد یتمسک لاثبات)ص ۳۷۳ (فان قلت: فعلی ما ذکرت فلا یعرض)  جلد۲           ۴۸
ص ۳۸۳ (تا انتهای صفحه)ص ۳۸۰ (و اضعف منه: استصحاب وجوب)  جلد۲           ۴۹
ص ۳۸۶ (تا انتهای صفحه)ص ۳۸۴ (نعم لو دل دلیل علی قدح)  جلد۲           ۵۰
ص ۳۹۷ (تا ابتدای و یمکن ان یستدل)ص ۳۹۶ (و مما ذکرنا یظهر ما فی کلام صاحب الریاض)  جلد۲           ۵۱
ص ۳۹۸ (تا انتهای صفحه)ص ۳۹۸ (فرعان)  جلد۲           ۵۲
ص ۴۰۹ (تا ابتدای و اما الثانی و هو ما یتوقف)ص ۴۰۷ (نعم لو شک فی اعتبارها و لم یقم دلیل)  جلد۲           ۵۳
ص ۴۱۱ (تا ابتدای و اما البراءه)ص ۴۰۹ (و ببالی: آن صاحب الحدائق)  جلد۲           ۵۴
ص ۴۲۲ (تا ابتدای و اما الکلام فی الحکم الوضعی)ص ۴۱۸ (و قد یستدل ایضا بالاجماع)  جلد۲           ۵۵
ص ۴۲۸ (تا ابتدای و محل ما ذکرنا)ص ۴۲۳ (و لا اشکال فیما ذکرنا بعد ملاحظه ادله سببیه)  جلد۲           ۵۶
ص ۴۴۰ (تا انتهای صفحه)ص ۴۳۷ (و قد استثنی الاصحاب من ذلک)  جلد۲           ۵۷
ص ۴۴۵ (تا ابتدای ثم الذی یمکن ان یقال فی وجوب)ص ۴۴۲ (ان وجوب التثبت فیها متعلق بنفس الوصف)  جلد۲           ۵۸
ص ۴۴۶ (تا انتهای صفحه)ص ۴۴۶ (و اما ما استند الیه المحقق المتقدم)  جلد۲           ۵۹
ص ۴۵۶ (تا انتهای صفحه)ص ۴۴۹ (تذنیب)  جلد۲           ۶۰
ص ۲۰ (تا ابتدای هذا کله فی الاستصحاب)ص ۱۸ (نعم یشکل کون الاستصحاب)  جلد۳           ۶۱
ص ۳۲ (تا ابتدای الوجه الثانی)ص ۳۱ (نعم ربما یظهر من بعضهم)  جلد۳           ۶۲
ص ۴۰ (تا انتهای صفحه)ص ۳۸ (و لا فرق فیما ذکرنا)  جلد۳           ۶۳
ص ۴۲ (تا انتهای صفحه)ص ۴۱ (و تخیل بعضهم)  جلد۳           ۶۴
ص ۴۵ (تا ابتدای الثانی)ص ۴۳ (و یظهر من کلام المحدث)  جلد۳           ۶۵
ص ۷۷ (تا انتهای صفحه)ص ۶۸ (و منها ما عن الخصال بسنده)  جلد۳           ۶۶
ص ۹۴ (تا ابتدای الوجه الرابع بنا العقلاء علی ذلک)ص ۸۶ (و منها آن الثابت فی الزمان)  جلد۳           ۶۷
ص ۱۲۱ (تا ابتدای حجه القول السابع)ص ۱۰۰ (و منها آنه لو کان حجه لزم التناقض)  جلد۳           ۶۸
ص ۱۵۸ (تا انتهای صفحه)ص ۱۳۰ (قوله و علی الاول یکون وجوب ذلک الشیء)  جلد۳           ۶۹
ص ۱۹۰ (تا انتهای صفحه)ص ۱۶۵ (حجه القول العاشر)  جلد۳           ۷۰
ص ۱۹۵ (تا ابتدای و اما الثالث)ص ۱۹۳ (و یظهر من المحقق القمی فی القوانین)  جلد۳           ۷۱
ص ۲۰۲ (تا انتهای صفحه)ص ۱۹۷ (ثم آن للفاضل التونی کلاماً)  جلد۳           ۷۲
ص ۲۱۳ (تا انتهای صفحه)ص ۲۰۸ (و مما ذکرنا یظهر فساد ما وقع لبعض المعاصرین)  جلد۳           ۷۳
ص ۲۲۰ (تا انتهای صفحه)ص ۲۱۸ (و مما ذکرنا من عدم جریان الاستصحاب فی الحکم العقلی)  جلد۳           ۷۴
ص ۲۳۲ (تا انتهای صفحه)ص ۲۲۹ (ثم ان الجماعه رتبوا علی ابقاء الشرع)  جلد۳           ۷۵
ص ۲۴۳ (تا انتهای صفحه)ص ۲۳۶ (و قد استدل بعض)  جلد۳           ۷۶
ص ۲۵۳ (تا ابتدای فالحاصل ان المعتبر)ص ۲۵۰ (ثم انه یظهر من الاصحاب هنا قولان)  جلد۳           ۷۷
ص ۲۵۸ (تا انتهای صفحه)ص ۲۵۵ (الامر الثامن)  جلد۳           ۷۸
ص ۲۷۲ (تا انتهای صفحه)ص ۲۶۰ (فعلم مما ذکرنا ان ما یحکی)  جلد۳           ۷۹
ص ۲۷۸ (تا انتهای صفحه)ص ۲۷۵ (و قد صدر خلاف ما ذکرنا)  جلد۳           ۸۰
ص ۲۸۸ (تا انتهای صفحه)ص ۲۸۰ (و هنا توجیه ثالث و هو: استصحاب)  جلد۳           ۸۱
ص ۳۰۰ (تا ابتدای فالتحقیق آن مراتب تغییر الصوره)ص ۲۹۶ (و بهذا الوجه یصح للفاضلین)  جلد۳           ۸۲
ص ۳۱۳ (تا ابتدای الامر الثالث)ص ۳۰۶ (فان قلت ان معنی المضی)  جلد۳           ۸۳
ص ۳۱۸ (تا ابتدای ثم المراد بالدلیل الاجتهادی)ص ۳۱۶ (و کیف کان فجعل بعضهم عدم الدلیل)  جلد۳           ۸۴
ص ۳۴۴ (تا انتهای صفحه)ص ۳۲۸ (ان الکلام یقع فی مواضع)  جلد۳           ۸۵
ص ۳۵۰ (تا ابتدای الثالث: الاجماع القولی)ص ۳۴۸ (و مما یؤید ما ذکرنا جمع الامام)  جلد۳           ۸۶
ص ۳۷۶ (تا انتهای صفحه)ص ۳۵۳ (و ینبغی التنبیه علی امور)  جلد۳           ۸۷
ص ۳۸۴ (تا انتهای صفحه)ص ۳۸۱ (بقی الکلام فی اصاله الصحه)  جلد۳           ۸۸
ص ۴۰۶ (تا ابتدای و اما القسم الثانی)ص ۴۰۱ (ثم انه یظهر الخلاف فی المسأله)  جلد۳           ۸۹
ص ۴۱۳ (تا ابتدای و اما الصوره الثالثه)ص ۴۱۰ (و ربما یتوهم ان عموم دلیل الاستصحاب)  جلد۳           ۹۰
ص ۴۳۳ (تا ابتدای و التحقیق الذی علیه اهله)ص ۴۲۷ (قال الشیخ ابن ابی الجمهور)  جلد۳           ۹۱
ص ۴۳۹ (تا ابتدای فظهر مما ذکرنا)ص ۴۳۷ (بقی فی المقام ان شیخنا الشهید الثانی)  جلد۳           ۹۲
ص ۴۵۲ (تا ابتدای ثم ان الحکم التعادل فی الامارات)ص ۴۴۹ (ثم المحکی عن جماعه)  جلد۳           ۹۳
ص ۴۶۱ (تا ابتدای و قد یستدل علی وجوب)ص ۴۵۸ (و اما ادراج المسأله فی مسأله)  جلد۳           ۹۴
ص ۴۶۴ (تا ابتدای ثم لو سلمنا دوران الامر)ص ۴۶۲ (و اضعف من ذلک ما حکی عن النهایه)  جلد۳           ۹۵
ص ۴۹۷ (تا ابتدای و قد تلخص مما ذکرنا)ص ۴۹۰ (نعم قد یظهر من عباره الشیخ فی الاستبصار)  جلد۳           ۹۶
ص ۵۰۰ (تا انتهای صفحه)ص ۴۹۸ (و قد یظهر خلاف ما ذکرنا فی حکم النص)  جلد۳           ۹۷
ص ۵۲۰ (تا انتهای صفحه)ص ۵۱۰ (بیان انقلاب النسبه)  جلد۳           ۹۸
ص ۵۲۵ (تا ابتدای المرجحات المتنیه)ص ۵۲۴ (و الغرض من اطاله الکلام)  جلد۳           ۹۹
ص ۵۳۵ (تا ابتدای فتلخص مما ذکرنا)ص ۵۳۲ (و یمکن دفع الاشکال فی الوجه الثانی)  جلد۳        ۱۰۰
ص ۵۵۳ (تا انتهای صفحه)ص ۵۵۱ (بقی فی المقام امران)  جلد۳        ۱۰۱
ص ۵۵۹ (تا ابتدای و اما القسم الثانی)ص ۵۵۸ (اذا عرفت ما ذکرنا علمت توجه)  جلد۳        ۱۰۲
ص ۵۶۵ (تا ابتدای و من جمله هذه المرجحات)ص ۵۶۳ (فالمتجه ما ذکره الشیخ)  جلد۳        ۱۰۳
۲- منظور از طلاب رشته‌های فقهی و اصولی، طلابی هستند که در حوزه آزاد قم، مدارس تحت برنامه در مدیریت‌های استانی و مراکز فقهی و اصولی مشغول به تحصیل می‌باشند.[۲]. این کتاب از سطح یک حذف و در این سطح ارائه می‌گردد.[۳]- مباحثی از کفایه که در سطح قبل و در کتاب «فرائد الاصول» ارائه شده است، در این مقطع نیازی به ارائه مجدد آن نمی‌باشد.

اسناد پشتیبان

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳