کلیّات و برنامه درسی «سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت[۱]»

  • شماره مصوبه: 1405
  • شماره جلسه: 215
  • تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
  • تاریخ ابلاغ: ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
  • مرجع تصويب: شورای گسترش حوزه‌های علمیه

مادّه ۱. عنوانعنوان رشته، سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت[۲] است.مادّه ۲. تعریفسطح سه امامت با گرایش مهدویّت، سومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‏‌های درختواره حوزه دانشی کلام، ادیان، مذاهب و فرق است، که در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و مهدویّت را به صورت استدلالی می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت می‌شوند.مادّه ۳. اهداف
  • توسعه شناخت نسبت به مسائل و مبانی عقلی و نقلی امامت و مهدویّت؛
ایجاد توان تحقیق در حدّ تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف در زمینه امامت و مهدویّت؛شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت و مهدویّت؛ایجاد توان تدریس مباحث امامت و مهدویّت در سطوح پایین‌تر؛تربیت مبلغان مُسلّط به معارف و مسائل امامت و مهدویّت؛تربیت طلّاب مُستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی؛تقویت بنیه اجتهاد و استنباط در حوزه امامت و مهدویّت.مادّه ۴. سیاست‌ها
  • اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلّاب و تقویت روحیّه انتظار؛
  • اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛
  • اهتمام به تقویت تعبّد و تعهّد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیّه به ویژه امامت و مهدویّت؛
  • تأکید بر آموزش پژوهش‌گرا؛
  • تأکید بر بهره‌گیری از روش‏های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنّت‌های حوزوی؛
  • تأکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجّه به نیازهای روز؛
  • تأکید بر شناسایی طلّاب مستعد؛
  • تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
  • اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدّس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  • اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
مادّه ۵. ضرورت
  • اهمیّت فوق‌العاده مباحث امامت و مهدویّت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیّه؛
  • رسالت حوزه علمیّه در تربیت اندیشمندان توانمند جهت تبیین، ترویج و دفاع از آموزه امامت و مهدویّت و جلوگیری از سوء برداشت‌ها و استفاده‌های انحرافی از آن؛
  • نیاز اجتماع به تبیین و ترویج درست عقائد شیعه در زمینه امامت و مهدویّت و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فکری، گروه‌ها و فرقه‌های انحرافی.
مادّه ۶. نظام آموزشینظام آموزشی این رشته و گرایش نیم‌سالی، درسی[۳] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حدّاقل شش و حدّاکثر هشت نیم‌سال است.مادّه ۷. شرایط پذیرش
  • احراز صلاحیّت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوّب؛
  • دارا بودن مدرک علمی سطح دو؛
  • قبولی در سنجش علمی.
 مادّه ۸. جدول دروس پیش‌نیاز
ردیفعنوان درسساعتاهداف
۱کلام اسلامی۱ و ۲ و ۳۹۶شناخت استدلالی مباحث خداشناسی(ذات، صفات فعلیّه و ذاتیّه، مراتب فعل الهی)، نبوّت(ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوّت و خاتمیّت پیامبر اسلام)و معاد(حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
۲معرفت‌شناسی۳۲شناخت استدلالی راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آن‏ها
۳فرق و مذاهب کلامی۳۲آشنایی با آموزه‌ها، روش‏ها و کتب اصلی فرقه‌های مهم تشیّع و تَسنّن
۴کلیّات و تاریخ علم کلام۳۲شناخت علم کلام(فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیّت روش‌‏های عقلی و نقلی و شرایط آن‏ها و آشنایی با سیر تکوّن و تطوّر علم کلام، مَشرب‌های کلامی، متکلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم کلامی
۵مسائل جدید کلامی۳۲شناخت مهم‌ترین مسائل جدید کلامی، مانند: منشأ دین، ‌تکثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین
۶تاریخ معاصر۳۲بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
۷روش تحقیق۳۲+۱۶نظری عملیآشنایی با روش‌‏های عمومی پژوهش و کیفیّت بهره‌برداری از منابع
۸زبان انگلیسی(عمومی)۳۲+۱۶نظری عملیایجاد توان درک مطلب و ترجمه متون ساده انگلیسی
جمع۳۵۲ 
تبصره: طلّابی که دروس پیش‌نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند. مادّه ۹. عناوین و مشخّصات کلّی دروس
ردیفعنوانساعت
۱دروس عمومی۶۲۴
۲دروس تخصّصی مشترک رشته امامت۶۵۶
۳دروس تخصّصی گرایش مهدویّت۶۵۶
جمع کل۱۹۰۴
 مادّه ۱۰. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
  1. دروس عمومی
ردیفعنوان درسساعتاهداف
۱فقه۱۶۰شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مرکز مدیریّت در سطح سه(از القول فی ماهیّه العیب تا آخر مکاسب)
۲اصول۳۲۰شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه(جلد اوّل کفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثّانی فی النّواهی تا پایان جلد دوم)
۳عربی معاصر۳۲+۱۶نظری عملیایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه امامت و مهدویّت
۴روش تحقیق پیشرفته۳۲+۱۶نظری عملیکسب مهارت‌های تحقیق و پژوهش در مسائل امامت و مهدویّت با آموزش روش‌‏های تحقیق و کیفیّت بهره‌برداری از ابزار و منابع
۵روش تدریس۳۲+۱۶نظری عملیایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‏‌ها و فنون کلاس‌داری و ارزشیابی
جمع۶۲۴ 
      
  1. دروس مشترک رشته امامت
ردیفعنوان درسساعتهدف
          ۱مبانی و قواعد علم کلام۳۲شناخت و تبیین مبانی‏، روش‏ها و قواعد علم کلام‏، مانند: حجیّت عقل و نقل‏، حُسن و قُبح عقلی‏، قاعده لطف‏، امتناع نقض غرض‏، وجوب شکر منعم‏، هدف‏‌داری خدا‏، حجیّت خبر واحد در مسائل اعتقادی
          ۲منطق فهم قرآن و حدیث۳۲شناخت اصول و روش فهم صحیح قرآن و حدیث
          ۳تاریخ حدیث۳۲شناخت جایگاه، منشأ پیدایش و سیر تحوّل و تطوّر حدیث(مکاتب و مجامع)
          ۴تاریخ تشیّع۳۲تحلیل و بررسی چگونگی پیدایش و سیر تحوّل تشیّع و تبیین تاریخ مرجعیّت شیعه در دوران غیبت صغری و کبری و دولت‌‏های مهمّ شیعی از آغاز تا کنون
          ۵امامت عامّه ۱ و ۲۶۴شناخت دقیق دیدگاه قرآن و روایات در مورد حقیقت امامت و ولایت، نیاز به امام، ولایت تکوینی و تشریعی، مقامات، ویژگی‌ها، وظائف و اختیارات امام، مناصب امام(مانند: مرجعیت علمی، هدایت و رهبری‌ اجتماعی، حکومتی)، عدم تعارض امامت با خاتمیّت و ... و پاسخ به شبهات مرتبط
          ۶امامت خاصّه۱ و ۲۶۴اثبات و تبیین عقلی و نقلی امامت امیرالمؤمنین علیهم‌السلام و سایر ائمه علیهم السلام و نقد ادله خلافت خلفا و پاسخ به شبهات مرتبط(با تأکید بر شبهات زیدیّه، اسماعیلیّه و واقفیّه)
          ۷تحلیل سیره معصومین(ع) ۱و۲۶۴تحلیل و بررسی سیره سیاسی و اجتماعی پیامبر اعظم صلّی الله‌علیه‌و آله و اهل‌بیت علیهم‌السّلام از دوره بعثت تا آغاز غیبت صغری
          ۸ولایت فقیه۳۲تبیین استدلالی نظام ولایت فقیه در عصر غیبت و شناخت استدلالی شرائط، وظایف و اختیارات ولیّ فقیه با رویکرد پاسخ به شبهات
          ۹وظایف امّت نسبت به امام۳۲تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبرّی، محبّت، اخذ علوم، نصیحت و احیاء اَمر ائمّه علیهم‌السّلام
      ۱۰مأخذ شناسی امامت۸+۱۶نظری عملیمعرّفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهمّ امامت و مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه مانند: الشّافی، شرح التّجرید، الألفین، دلائل الصّدق، الغدیر، عبقات الانوار، احقاق الحق، الغیبه نعمانی، الغیبه طوسی، کمال‌الدّین صدوق، فتن ابن حمّاد و عقد الدّرر شافعی
      ۱۱شبهه‌شناسی امامت۳۲پاسخ به شبهات جدید و مبتلابه در عرصه امامت، مانند مشروعیّت، مقبولیّت، رابطه امامت و خاتمیت
      ۱۲فِرَق انحرافی۱ و ۲۶۴شناخت و بررسی جریان‏شناسی تاریخی، مبانی فکری، آراء و شخصیّت‌های فِرَق‌ انحرافی مانند: بهائیّت و وهابیّت و نقد مهمترین آراء آنها در موضوع امامت و مهدویّت
      ۱۳مهارت‌های مناظره و ارتباط۸+۱۶نظری عملیایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثّر با شناخت روش‌های استدلال
      ۱۴روش تبلیغ۳۲شناخت و بررسی مهمترین اهداف، اصول، ارکان و روش‌های تبلیغ
      ۱۵زبان تخصصی ۱ و ۲۶۴+۳۲نظری ‏عملیایجاد توان فهم متون انگلیسی یا عربی در حوزه امامت و مهدویّت
جمع ساعات۶۵۶
  
  1. دروس اختصاصی گرایش مهدویّت
ردیفعنوان درسساعتهدف
         ۱مهدویّت در قرآن۶۴شناخت و طبقه‌بندی مجموعه آیات مرتبط با مهدویّت و تفسیر آیات مهم همراه با بررسی و پاسخ به شبهات پیرامونی
         ۲مهدویّت در احادیث۴۸شناخت و دسته‌بندی مجموعه احادیث مهدوی وارده از طُرُق عامّه و امامیّه و بررسی سندی و دلالی آن‏ها، همراه با مقایسه روایات خاصّه، عامّه و مشترک
         ۳مسائل اساسی مهدویّت ۱، ۲ و ۳۹۶شناخت استدلالی مسائل مهم مهدویّت، مانند: غیبت و علل آن، فواید امام غایب، انتظار، علائم و شرایط ظهور، نزول حضرت عیسی علیه‌السّلام رجعت، ملاحم و فِتَن، رؤیت، ولادت، طول عمر و ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه از دیدگاه شیعه
         ۴مهدویّت و آینده جهان۳۲شناخت و بررسی آینده جهان و هدف تاریخ با توجّه به آموزه مهدویّت، بررسی ویژگی‌های جهانی‌شدن و جهانی‌سازی و ارتباط آن با حکومت جهانی امام عصر و تبیین نقاط افتراق جهانی‌سازی مهدوی با دیگر جهانی‌سازی‌ها و ارائه راه‌کارهای بهره‌وری از فرصت‌ها و ظرفیّت‌های به وجود آمده، برای زمینه‌سازی ظهور و انقلاب جهانی مهدوی
         ۵مهدویّت و مستشرقان۳۲شناخت ماهیّت استشراق و مکاتب آن و نقد و بررسی مهم‌ترین شبهات خاورشناسان پیرامون مهدویّت
         ۶مُنجی در ادیان۳۲بررسی اندیشه منجی‌گرایی در ادیان و مکاتب، مانند اسلام، مسیحیّت، یهود، زرتشت، کنفوسیوس، اشعیا، بودا و تبیین اشتراکات و اختلافات آن‏ها
         ۷ادعیّه و زیارت‌شناسی مهدویّت۳۲بررسی و تحلیل محتوایی معارف ادعیّه و زیارات مأثوره در باب مهدویّت، مانند دعای ندبه، عهد، افتتاح، زیارت آل ‌یاسین، برخی ادعیّه صحیفه سجّادیّه و دعاهای منسوب به حضرت
         ۸کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مهدویّت۳۲تبیین کارکردهای فرهنگی و اجتماعی اعتقاد به مهدویّت، مانند امیدواری به آینده، معنا‌بخشی و نشاط زندگی، انسجام و انضباط اجتماعی، نقد و بررسی فرهنگ عامّه مردم در رابطه با مهدویّت(آداب، رسوم، زیارت‌گاه‌ها، سرودها، افسانه‌ها، خرافات و جعلیّات)و نیز ارائه راه‌کارهای بهینه‌سازی کارکردهای ‌فرهنگی اجتماعی مهدویّت
         ۹جریان‌‏های انحرافی مهدویّت در دوره معاصر۳۲بررسی و تحلیل زمینه‏ها و عوامل پیدایش جریان‏های مدّعی در مهدویّت به همراه معرفی و نقد جریان‏های انحرافی معاصر مانند: قادیانیّه، احمد اسماعیل و انجمن حجّتیه
      ۱۰مأخذ شناسی مهدویّت۳۲عملیمعرفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهم و تخصّصی(قدیم و معاصر)در حوزه مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه همراه با متن‌خوانی بخش‌هایی از آن‌ها
      ۱۱پایان‌نامه۹۶+۹۶عملیارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبّع کافی در موضوع مهدویّت
جمع ساعات۶۲۴
  ۱- این مصوبه جایگزین مصوبه ۹۲۸ شورای عالی حوزه‌­های علمیه می‌­گردد؛ در موارد متعارض مصوبه ۹۲۸ ملغی می‌­باشد.۲- عنوان رشته موضوع مصوّبه ۹۲۸ شورای عالی حوزه‌های علمیّه، طبق درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصّصی، به«امامت با گرایش مهدویّت»، تغییر یافت.۳- در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

اسناد پشتیبان

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳