-
شماره مصوبه: 1405
-
شماره جلسه: 215
-
تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
-
تاریخ ابلاغ: ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
-
مرجع تصويب: شورای گسترش حوزههای علمیه
مادّه ۱. عنوانعنوان رشته، سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت
[۲] است.
مادّه ۲. تعریفسطح سه امامت با گرایش مهدویّت، سومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشتههای درختواره حوزه دانشی کلام، ادیان، مذاهب و فرق است، که در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و مهدویّت را به صورت استدلالی میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت میشوند.
مادّه ۳. اهداف- توسعه شناخت نسبت به مسائل و مبانی عقلی و نقلی امامت و مهدویّت؛
ایجاد توان تحقیق در حدّ تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینهسازی جهت تألیف در زمینه امامت و مهدویّت؛شناخت و نقد دیدگاههای انحرافی و تقویت توان پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در حوزه امامت و مهدویّت؛ایجاد توان تدریس مباحث امامت و مهدویّت در سطوح پایینتر؛تربیت مبلغان مُسلّط به معارف و مسائل امامت و مهدویّت؛تربیت طلّاب مُستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی؛تقویت بنیه اجتهاد و استنباط در حوزه امامت و مهدویّت.
مادّه ۴. سیاستها- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلّاب و تقویت روحیّه انتظار؛
- اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛
- اهتمام به تقویت تعبّد و تعهّد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیّه به ویژه امامت و مهدویّت؛
- تأکید بر آموزش پژوهشگرا؛
- تأکید بر بهرهگیری از روشهای کارآمد آموزشی با اهتمام به سنّتهای حوزوی؛
- تأکید بر پویایی برنامههای آموزشی و پژوهشی و توجّه به نیازهای روز؛
- تأکید بر شناسایی طلّاب مستعد؛
- تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
- اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدّس اسلامی و ترویج ارزشهای آن؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
مادّه ۵. ضرورت- اهمیّت فوقالعاده مباحث امامت و مهدویّت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیّه؛
- رسالت حوزه علمیّه در تربیت اندیشمندان توانمند جهت تبیین، ترویج و دفاع از آموزه امامت و مهدویّت و جلوگیری از سوء برداشتها و استفادههای انحرافی از آن؛
- نیاز اجتماع به تبیین و ترویج درست عقائد شیعه در زمینه امامت و مهدویّت و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فکری، گروهها و فرقههای انحرافی.
مادّه ۶. نظام آموزشینظام آموزشی این رشته و گرایش نیمسالی، درسی
[۳] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایاننامه حدّاقل شش و حدّاکثر هشت نیمسال است.
مادّه ۷. شرایط پذیرش- احراز صلاحیّتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوّب؛
- دارا بودن مدرک علمی سطح دو؛
- قبولی در سنجش علمی.
مادّه ۸. جدول دروس پیشنیاز ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | کلام اسلامی۱ و ۲ و ۳ | ۹۶ | شناخت استدلالی مباحث خداشناسی(ذات، صفات فعلیّه و ذاتیّه، مراتب فعل الهی)، نبوّت(ضرورت، ویژگیها، وظایف و اختیارات، نبوّت و خاتمیّت پیامبر اسلام)و معاد(حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگیهای آن) |
۲ | معرفتشناسی | ۳۲ | شناخت استدلالی راهها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها |
۳ | فرق و مذاهب کلامی | ۳۲ | آشنایی با آموزهها، روشها و کتب اصلی فرقههای مهم تشیّع و تَسنّن |
۴ | کلیّات و تاریخ علم کلام | ۳۲ | شناخت علم کلام(فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیّت روشهای عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تکوّن و تطوّر علم کلام، مَشربهای کلامی، متکلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم کلامی |
۵ | مسائل جدید کلامی | ۳۲ | شناخت مهمترین مسائل جدید کلامی، مانند: منشأ دین، تکثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین |
۶ | تاریخ معاصر | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران |
۷ | روش تحقیق | ۳۲+۱۶نظری عملی | آشنایی با روشهای عمومی پژوهش و کیفیّت بهرهبرداری از منابع |
۸ | زبان انگلیسی(عمومی) | ۳۲+۱۶نظری عملی | ایجاد توان درک مطلب و ترجمه متون ساده انگلیسی |
جمع | ۳۵۲ | |
تبصره: طلّابی که دروس پیشنیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها از گذراندن این دروس معاف هستند.
مادّه ۹. عناوین و مشخّصات کلّی دروس | ردیف | عنوان | ساعت |
| ۱ | دروس عمومی | ۶۲۴ |
| ۲ | دروس تخصّصی مشترک رشته امامت | ۶۵۶ |
| ۳ | دروس تخصّصی گرایش مهدویّت | ۶۵۶ |
جمع کل | ۱۹۰۴ |
| | | |
مادّه ۱۰. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس - دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | فقه | ۱۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مرکز مدیریّت در سطح سه(از القول فی ماهیّه العیب تا آخر مکاسب) |
۲ | اصول | ۳۲۰ | شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه(جلد اوّل کفایهالاصول از ابتدای المقصد الثّانی فی النّواهی تا پایان جلد دوم) |
۳ | عربی معاصر | ۳۲+۱۶نظری عملی | ایجاد توان بهرهگیری از متون عربی جدید در حوزه امامت و مهدویّت |
۴ | روش تحقیق پیشرفته | ۳۲+۱۶نظری عملی | کسب مهارتهای تحقیق و پژوهش در مسائل امامت و مهدویّت با آموزش روشهای تحقیق و کیفیّت بهرهبرداری از ابزار و منابع |
۵ | روش تدریس | ۳۲+۱۶نظری عملی | ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روشها و فنون کلاسداری و ارزشیابی |
جمع | ۶۲۴ | |
- دروس مشترک رشته امامت
ردیف | عنوان درس | ساعت | هدف |
۱ | مبانی و قواعد علم کلام | ۳۲ | شناخت و تبیین مبانی، روشها و قواعد علم کلام، مانند: حجیّت عقل و نقل، حُسن و قُبح عقلی، قاعده لطف، امتناع نقض غرض، وجوب شکر منعم، هدفداری خدا، حجیّت خبر واحد در مسائل اعتقادی |
۲ | منطق فهم قرآن و حدیث | ۳۲ | شناخت اصول و روش فهم صحیح قرآن و حدیث |
۳ | تاریخ حدیث | ۳۲ | شناخت جایگاه، منشأ پیدایش و سیر تحوّل و تطوّر حدیث(مکاتب و مجامع) |
۴ | تاریخ تشیّع | ۳۲ | تحلیل و بررسی چگونگی پیدایش و سیر تحوّل تشیّع و تبیین تاریخ مرجعیّت شیعه در دوران غیبت صغری و کبری و دولتهای مهمّ شیعی از آغاز تا کنون |
۵ | امامت عامّه ۱ و ۲ | ۶۴ | شناخت دقیق دیدگاه قرآن و روایات در مورد حقیقت امامت و ولایت، نیاز به امام، ولایت تکوینی و تشریعی، مقامات، ویژگیها، وظائف و اختیارات امام، مناصب امام(مانند: مرجعیت علمی، هدایت و رهبری اجتماعی، حکومتی)، عدم تعارض امامت با خاتمیّت و ... و پاسخ به شبهات مرتبط |
۶ | امامت خاصّه۱ و ۲ | ۶۴ | اثبات و تبیین عقلی و نقلی امامت امیرالمؤمنین علیهمالسلام و سایر ائمه علیهم السلام و نقد ادله خلافت خلفا و پاسخ به شبهات مرتبط(با تأکید بر شبهات زیدیّه، اسماعیلیّه و واقفیّه) |
۷ | تحلیل سیره معصومین(ع) ۱و۲ | ۶۴ | تحلیل و بررسی سیره سیاسی و اجتماعی پیامبر اعظم صلّی اللهعلیهو آله و اهلبیت علیهمالسّلام از دوره بعثت تا آغاز غیبت صغری |
۸ | ولایت فقیه | ۳۲ | تبیین استدلالی نظام ولایت فقیه در عصر غیبت و شناخت استدلالی شرائط، وظایف و اختیارات ولیّ فقیه با رویکرد پاسخ به شبهات |
۹ | وظایف امّت نسبت به امام | ۳۲ | تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبرّی، محبّت، اخذ علوم، نصیحت و احیاء اَمر ائمّه علیهمالسّلام |
۱۰ | مأخذ شناسی امامت | ۸+۱۶نظری عملی | معرّفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهمّ امامت و مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه مانند: الشّافی، شرح التّجرید، الألفین، دلائل الصّدق، الغدیر، عبقات الانوار، احقاق الحق، الغیبه نعمانی، الغیبه طوسی، کمالالدّین صدوق، فتن ابن حمّاد و عقد الدّرر شافعی |
۱۱ | شبههشناسی امامت | ۳۲ | پاسخ به شبهات جدید و مبتلابه در عرصه امامت، مانند مشروعیّت، مقبولیّت، رابطه امامت و خاتمیت |
۱۲ | فِرَق انحرافی۱ و ۲ | ۶۴ | شناخت و بررسی جریانشناسی تاریخی، مبانی فکری، آراء و شخصیّتهای فِرَق انحرافی مانند: بهائیّت و وهابیّت و نقد مهمترین آراء آنها در موضوع امامت و مهدویّت |
۱۳ | مهارتهای مناظره و ارتباط | ۸+۱۶نظری عملی | ایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثّر با شناخت روشهای استدلال |
۱۴ | روش تبلیغ | ۳۲ | شناخت و بررسی مهمترین اهداف، اصول، ارکان و روشهای تبلیغ |
۱۵ | زبان تخصصی ۱ و ۲ | ۶۴+۳۲نظری عملی | ایجاد توان فهم متون انگلیسی یا عربی در حوزه امامت و مهدویّت |
جمع ساعات | ۶۵۶ | |
- دروس اختصاصی گرایش مهدویّت
ردیف | عنوان درس | ساعت | هدف |
۱ | مهدویّت در قرآن | ۶۴ | شناخت و طبقهبندی مجموعه آیات مرتبط با مهدویّت و تفسیر آیات مهم همراه با بررسی و پاسخ به شبهات پیرامونی |
۲ | مهدویّت در احادیث | ۴۸ | شناخت و دستهبندی مجموعه احادیث مهدوی وارده از طُرُق عامّه و امامیّه و بررسی سندی و دلالی آنها، همراه با مقایسه روایات خاصّه، عامّه و مشترک |
۳ | مسائل اساسی مهدویّت ۱، ۲ و ۳ | ۹۶ | شناخت استدلالی مسائل مهم مهدویّت، مانند: غیبت و علل آن، فواید امام غایب، انتظار، علائم و شرایط ظهور، نزول حضرت عیسی علیهالسّلام رجعت، ملاحم و فِتَن، رؤیت، ولادت، طول عمر و ویژگیهای حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه از دیدگاه شیعه |
۴ | مهدویّت و آینده جهان | ۳۲ | شناخت و بررسی آینده جهان و هدف تاریخ با توجّه به آموزه مهدویّت، بررسی ویژگیهای جهانیشدن و جهانیسازی و ارتباط آن با حکومت جهانی امام عصر و تبیین نقاط افتراق جهانیسازی مهدوی با دیگر جهانیسازیها و ارائه راهکارهای بهرهوری از فرصتها و ظرفیّتهای به وجود آمده، برای زمینهسازی ظهور و انقلاب جهانی مهدوی |
۵ | مهدویّت و مستشرقان | ۳۲ | شناخت ماهیّت استشراق و مکاتب آن و نقد و بررسی مهمترین شبهات خاورشناسان پیرامون مهدویّت |
۶ | مُنجی در ادیان | ۳۲ | بررسی اندیشه منجیگرایی در ادیان و مکاتب، مانند اسلام، مسیحیّت، یهود، زرتشت، کنفوسیوس، اشعیا، بودا و تبیین اشتراکات و اختلافات آنها |
۷ | ادعیّه و زیارتشناسی مهدویّت | ۳۲ | بررسی و تحلیل محتوایی معارف ادعیّه و زیارات مأثوره در باب مهدویّت، مانند دعای ندبه، عهد، افتتاح، زیارت آل یاسین، برخی ادعیّه صحیفه سجّادیّه و دعاهای منسوب به حضرت |
۸ | کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مهدویّت | ۳۲ | تبیین کارکردهای فرهنگی و اجتماعی اعتقاد به مهدویّت، مانند امیدواری به آینده، معنابخشی و نشاط زندگی، انسجام و انضباط اجتماعی، نقد و بررسی فرهنگ عامّه مردم در رابطه با مهدویّت(آداب، رسوم، زیارتگاهها، سرودها، افسانهها، خرافات و جعلیّات)و نیز ارائه راهکارهای بهینهسازی کارکردهای فرهنگی اجتماعی مهدویّت |
۹ | جریانهای انحرافی مهدویّت در دوره معاصر | ۳۲ | بررسی و تحلیل زمینهها و عوامل پیدایش جریانهای مدّعی در مهدویّت به همراه معرفی و نقد جریانهای انحرافی معاصر مانند: قادیانیّه، احمد اسماعیل و انجمن حجّتیه |
۱۰ | مأخذ شناسی مهدویّت | ۳۲عملی | معرفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهم و تخصّصی(قدیم و معاصر)در حوزه مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه همراه با متنخوانی بخشهایی از آنها |
۱۱ | پایاننامه | ۹۶+۹۶عملی | ارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبّع کافی در موضوع مهدویّت |
جمع ساعات | ۶۲۴ | |
۱- این مصوبه جایگزین مصوبه ۹۲۸ شورای عالی حوزههای علمیه میگردد؛ در موارد متعارض مصوبه ۹۲۸ ملغی میباشد.
۲- عنوان رشته موضوع مصوّبه ۹۲۸ شورای عالی حوزههای علمیّه، طبق درختواره رشتهها و گرایشهای تخصّصی، به«امامت با گرایش مهدویّت»، تغییر یافت.
۳- در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
اسناد پشتیبان