آیین‌نامه جذب و بکارگیری استاد راهنمای پژوهش در واحدها و مراکز آموزشی حوزه‌های علمیه

  • شماره مصوبه: 2024
  • شماره جلسه: 31
  • تاریخ تصویب: ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
  • تاریخ ابلاغ: ۱۴۰۴/۰۴/۰۸
  • مرجع تصويب: شورای عالی حوزه‌های علمیه
  مقدمهبا استناد به بند ۲ نامه ۳۱۲۱۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ شورای عالی[۱] و به‌منظور ارائه‌ی راهنمایی مطلوب و روزآمد طلاب، تشویق و جهت‌دهی آنان به سوی تولید علم مورد نیاز دینی از طریق ساماندهی نیروی انسانی توانمند و کارآمد پژوهش«آیین‌نامه جذب و بکارگیری استاد راهنمای پژوهش در واحدها و مراکز آموزشی حوزه‌های علمیه» به شرح ذیل تدوین می‌­شود.ماده ۱: استاد راهنمای پژوهش عبارت است از: دانش‌آموخته‌ی حوزوی، برخوردار از دانش، تجربه و مهارت‌های لازم پژوهشی، که از طریق انجام وظایف مندرج در همین آیین‌نامه، طلاب را در امور پژوهشی راهنمایی و همراهی نموده و به حل مشکلات پژوهشی آنان کمک می‌نماید.ماده ۲: اهداف بکارگیری استاد راهنمای پژوهش:
  1. تأمین زیرساخت قوی، پایدار و با ثبات نیروی انسانی متخصص پژوهش در واحدهای آموزشی و تقویت بدنه کارشناسی و تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه؛
  2. ارتقای سطح کمی و کیفی فرایند آموزش و تثبیت مهارت‌های پژوهشی در طلاب و اساتید واحدهای آموزشی؛
  3. هماهنگ‌سازی و هم‌افزایی هرچه بیشتر برنامه‌های مصوب پژوهشی در راستای تحقق اهداف و خروجی مورد انتظار پژوهشی طلاب و اساتید واحدهای آموزشی؛
  4. ارتقای سطح کمی و کیفی شناسایی، سازماندهی و تقویت استعدادهای پژوهشی در واحدهای آموزشی؛
  5. تحقق تمامی ابعاد رشد و ارتقای پژوهشی طلاب و اساتید واحدهای آموزشی؛
  6. زمینه‌سازی برای تحقق تدریس پژوهش محور در واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه؛
  7. ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش بین طلاب و اساتید واحدهای آموزشی.
ماده ۳: اساتید راهنمای پژوهشی از اساتید آموزشی واجد شرایط مندرج در این آیین‌نامه انتخاب می‌شوند.تبصره: اولویت انتخاب استاد راهنمای پژوهش در هر واحد آموزشی با اساتید همان واحد آموزشی است.ماده ۴: شرایط اساتید راهنمای پژوهش:
  1. دارابودن شرایط عمومی مندرج در آیین‌نامه جذب، پذیرش و ساماندهی اساتید حوزه‌های علمیه«مصوبه۹۴۴ شورای عالی»[۲]؛
  2. دارا بودن شناسه پژوهش از معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه یا مجوز و کد تدریس از معاونت آموزش متناسب با مقطع تحصیلی مدرسه؛
  3. برخورداری از پایان‌نامه سطح ۳ یا حداقل یک کتاب یا دو مقاله علمی در نشریات رسمی؛
  4. دارا بودن گواهی آموزش مهارت‌های پژوهشی و توانمندی و مهارت لازم برای تدریس مهارت‌های پژوهشی به طلاب؛
  5. موفقیت در مصاحبه علمی و مهارتی؛
  6. تعهد به اشتغال در مدرسه حداقل به‌مدت ۱سال.
تبصره: دارندگان گواهی قبولی تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی از معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در اولویت بکارگیری خواهند بود.ماده ۵: سازوکار و شاخص‌های احراز صلاحیت علمی و مهارتی اساتید راهنمای پژوهش توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در دستورالعمل اجرایی تدوین و با تأیید شورای پژوهش ابلاغ می‌گردد.ماده ۶: اساتید راهنمای پژوهشی پس از دریافت حکم، حسب تشخیص معاونت پژوهش استان‌ها، با لحاظ سطوح مدارس و اقتضای واحدهای آموزشی، جهت فعالیت معرفی خواهند شد.ماده ۷: اساتید راهنمای پژوهش، حسب میزان توانمندی، تخصص، تجربه و نوع مخاطبان بر اساس دستورالعملی که توسط معاونت پژوهش تهیه و به تأیید مدیر حوزه‌های علمیه می‌رسد، رتبه‌بندی و ارزشیابی خواهند شد.ماده ۸: واحدهای آموزشی ملزم به ‌بکارگیری اساتید راهنمای پژوهشی دارای حکم و مطابق شرایط و ضوابط مندرج در این آیین‌نامه می‌باشند. ماده ۹: شرح وظایف استاد راهنمای پژوهشی:
  1. توجیه، فرهنگ‌سازی، معرفی جذابیت‌های پژوهشی و انگیزه‌‌بخشی به طلاب و اساتید جهت انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی؛
  2. آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلاب و اساتید براساس برنامه و سرفصل‌های مصوب؛
  3. ارائه مشاوره، هدایت و راهنمایی اساتید و طلاب در انجام فعالیت‌های پژوهشی(پژوهش درسی، تحقیق پایانی و...)؛
  4. همکاری با معاون پژوهش جهت شناسایی و تقویت استعدادهای پژوهشی از میان طلاب و اساتید واحد آموزشی؛
  5. همکاری با معاون پژوهش مدرسه در ارتقای مهارتی کانون‌های علمی طلاب؛
  6. مشاوره و راهنمایی و هدایت گروه‌های علمی تربیتی اساتید در انجام فعالیت‌های پژوهشی؛
  7. بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی گروه‌های علمی- تربیتی؛
  8. همکاری با مدیریت و معاونت پژوهش مدرسه در انجام مطالعات و پژوهش‌های مورد نیاز.
ماده ۱۰: اساتید راهنمای پژوهشی زیر نظر معاون/مسئول پژوهش مدرسه فعالیت می‌کنند.تبصره: در صورت فقدان عنوان معاونت پژوهش در سازمان نفرات رسمی اختصاص یافته به مدرسه، همکاری استاد راهنما به عنوان معاون پژوهش مدرسه، مجاز می‌باشد.ماده ۱۱: حق‌الزحمه و امتیازات مالی اساتید راهنمای پژوهش همانند اساتید آموزشی همان سطح بوده و براساس دستورالعملی که توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه تهیه می‌شود، پس از تایید مدیر محترم حوزه‌های علمیه محاسبه و پرداخت می‌شود.ماده ۱۲: احکام اساتید راهنمای پژوهش پس از طی مراحل و بکارگیری و تأیید مستندات، از سوی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، صادر خواهد شد.ماده ۱۳: ارزشیابی اساتید راهنمای پژوهش به صورت سالانه براساس شاخص‌هایی که توسط معاونت پژوهش تهیه و به‌وسیله طلاب، مدیر مدرسه و معاونان پژوهش استانی تکمیل می‌گردد؛ صورت می‌پذیرد.تبصره: بکارگیری مجدد راهنمایان پژوهشی در واحدهای آموزشی منوط به کسب امتیاز لازم در ارزشیابی خواهد بود.ماده ۱۴: سرانه انجام راهنمایی به طور میانگین ۲ ساعت در ماه به ازای هر طلبه خواهد بود.تبصره: در صورت همکاری یک استاد راهنما با مدرسه به عنوان معاون پژوهش، حسب نیاز افزایش مقدار سرانه تا ۲ برابر میانگین مذکور، مجاز می‌باشد.ماده ۱۵: مدیران واحدهای آموزشی موظف‌اند گزارش دوره‌ای راهنمایان پژوهش فعال در مدرسه را تهیه و به معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، ارائه نمایند.ماده ۱۶: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه موظف است در دوسال اول هر ۶ ماه یکبار گزارشی از اجرای این مصوبه را تهیه و به دبیرخانه شورای عالی حوزه‌‌های علمیه، ارائه نماید.ماده ۱۷: این آیین نامه با ۱۷ ماده و ۵ تبصره در تاریخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۹ به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجراء است.۱-  ایجاد و یا ارتقای زیر ساخت‌ها و امکانات مورد نیاز پژوهشی در مدارس.۲- مصوبه۹۴۴ شورای عالی؛ اساتید حوزه‌های علمیه باید دارای صلاحیت‌های ذیل باشند: الف) برخوردای از تقوا و صلاحیت اخلاقی لازم برای تدریس؛ ب) التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی؛ ج) عدم گرایش به باندها و گروه‌های منحرف؛ د) سلامت فکری واعتقادی؛ ه) تلبس به لباس مقدس روحانیت؛ و) قدرت تفهیم و انتقال دادن مطلب؛ ز) برخورداری از صلاحیت علمی؛ ح) تسلط لازم بر ماده درسی مورد نظر؛ ط) توانایی جسمی و روحی لازم برای تدریس؛ ی) تأهل.

اسناد پشتیبان

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۴