-
شماره مصوبه: 2024
-
شماره جلسه: 31
-
تاریخ تصویب: ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
-
تاریخ ابلاغ: ۱۴۰۴/۰۴/۰۸
-
مرجع تصويب: شورای عالی حوزههای علمیه
مقدمهبا استناد به بند ۲ نامه ۳۱۲۱۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ شورای عالی
[۱] و بهمنظور ارائهی راهنمایی مطلوب و روزآمد طلاب، تشویق و جهتدهی آنان به سوی تولید علم مورد نیاز دینی از طریق ساماندهی نیروی انسانی توانمند و کارآمد پژوهش«آییننامه جذب و بکارگیری استاد راهنمای پژوهش در واحدها و مراکز آموزشی حوزههای علمیه» به شرح ذیل تدوین میشود.
ماده ۱: استاد راهنمای پژوهش عبارت است از: دانشآموختهی حوزوی، برخوردار از دانش، تجربه و مهارتهای لازم پژوهشی، که از طریق انجام وظایف مندرج در همین آییننامه، طلاب را در امور پژوهشی راهنمایی و همراهی نموده و به حل مشکلات پژوهشی آنان کمک مینماید.
ماده ۲: اهداف بکارگیری استاد راهنمای پژوهش:- تأمین زیرساخت قوی، پایدار و با ثبات نیروی انسانی متخصص پژوهش در واحدهای آموزشی و تقویت بدنه کارشناسی و تخصصی پژوهش حوزههای علمیه؛
- ارتقای سطح کمی و کیفی فرایند آموزش و تثبیت مهارتهای پژوهشی در طلاب و اساتید واحدهای آموزشی؛
- هماهنگسازی و همافزایی هرچه بیشتر برنامههای مصوب پژوهشی در راستای تحقق اهداف و خروجی مورد انتظار پژوهشی طلاب و اساتید واحدهای آموزشی؛
- ارتقای سطح کمی و کیفی شناسایی، سازماندهی و تقویت استعدادهای پژوهشی در واحدهای آموزشی؛
- تحقق تمامی ابعاد رشد و ارتقای پژوهشی طلاب و اساتید واحدهای آموزشی؛
- زمینهسازی برای تحقق تدریس پژوهش محور در واحدهای آموزشی حوزههای علمیه؛
- ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش بین طلاب و اساتید واحدهای آموزشی.
ماده ۳: اساتید راهنمای پژوهشی از اساتید آموزشی واجد شرایط مندرج در این آییننامه انتخاب میشوند.
تبصره: اولویت انتخاب استاد راهنمای پژوهش در هر واحد آموزشی با اساتید همان واحد آموزشی است.
ماده ۴: شرایط اساتید راهنمای پژوهش:- دارابودن شرایط عمومی مندرج در آییننامه جذب، پذیرش و ساماندهی اساتید حوزههای علمیه«مصوبه۹۴۴ شورای عالی»[۲]؛
- دارا بودن شناسه پژوهش از معاونت پژوهش حوزههای علمیه یا مجوز و کد تدریس از معاونت آموزش متناسب با مقطع تحصیلی مدرسه؛
- برخورداری از پایاننامه سطح ۳ یا حداقل یک کتاب یا دو مقاله علمی در نشریات رسمی؛
- دارا بودن گواهی آموزش مهارتهای پژوهشی و توانمندی و مهارت لازم برای تدریس مهارتهای پژوهشی به طلاب؛
- موفقیت در مصاحبه علمی و مهارتی؛
- تعهد به اشتغال در مدرسه حداقل بهمدت ۱سال.
تبصره: دارندگان گواهی قبولی تربیت مدرس مهارتهای پژوهشی از معاونت پژوهش حوزههای علمیه در اولویت بکارگیری خواهند بود.
ماده ۵: سازوکار و شاخصهای احراز صلاحیت علمی و مهارتی اساتید راهنمای پژوهش توسط معاونت پژوهش حوزههای علمیه در دستورالعمل اجرایی تدوین و با تأیید شورای پژوهش ابلاغ میگردد.
ماده ۶: اساتید راهنمای پژوهشی پس از دریافت حکم، حسب تشخیص معاونت پژوهش استانها، با لحاظ سطوح مدارس و اقتضای واحدهای آموزشی، جهت فعالیت معرفی خواهند شد.
ماده ۷: اساتید راهنمای پژوهش، حسب میزان توانمندی، تخصص، تجربه و نوع مخاطبان بر اساس دستورالعملی که توسط معاونت پژوهش تهیه و به تأیید مدیر حوزههای علمیه میرسد، رتبهبندی و ارزشیابی خواهند شد.
ماده ۸: واحدهای آموزشی ملزم به بکارگیری اساتید راهنمای پژوهشی دارای حکم و مطابق شرایط و ضوابط مندرج در این آییننامه میباشند.
ماده ۹: شرح وظایف استاد راهنمای پژوهشی:- توجیه، فرهنگسازی، معرفی جذابیتهای پژوهشی و انگیزهبخشی به طلاب و اساتید جهت انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی؛
- آموزش مهارتهای پژوهشی به طلاب و اساتید براساس برنامه و سرفصلهای مصوب؛
- ارائه مشاوره، هدایت و راهنمایی اساتید و طلاب در انجام فعالیتهای پژوهشی(پژوهش درسی، تحقیق پایانی و...)؛
- همکاری با معاون پژوهش جهت شناسایی و تقویت استعدادهای پژوهشی از میان طلاب و اساتید واحد آموزشی؛
- همکاری با معاون پژوهش مدرسه در ارتقای مهارتی کانونهای علمی طلاب؛
- مشاوره و راهنمایی و هدایت گروههای علمی تربیتی اساتید در انجام فعالیتهای پژوهشی؛
- بهرهگیری از ظرفیت پژوهشی گروههای علمی- تربیتی؛
- همکاری با مدیریت و معاونت پژوهش مدرسه در انجام مطالعات و پژوهشهای مورد نیاز.
ماده ۱۰: اساتید راهنمای پژوهشی زیر نظر معاون/مسئول پژوهش مدرسه فعالیت میکنند.
تبصره: در صورت فقدان عنوان معاونت پژوهش در سازمان نفرات رسمی اختصاص یافته به مدرسه، همکاری استاد راهنما به عنوان معاون پژوهش مدرسه، مجاز میباشد.
ماده ۱۱: حقالزحمه و امتیازات مالی اساتید راهنمای پژوهش همانند اساتید آموزشی همان سطح بوده و براساس دستورالعملی که توسط معاونت پژوهش حوزههای علمیه تهیه میشود، پس از تایید مدیر محترم حوزههای علمیه محاسبه و پرداخت میشود.
ماده ۱۲: احکام اساتید راهنمای پژوهش پس از طی مراحل و بکارگیری و تأیید مستندات، از سوی معاون پژوهش حوزههای علمیه، صادر خواهد شد.
ماده ۱۳: ارزشیابی اساتید راهنمای پژوهش به صورت سالانه براساس شاخصهایی که توسط معاونت پژوهش تهیه و بهوسیله طلاب، مدیر مدرسه و معاونان پژوهش استانی تکمیل میگردد؛ صورت میپذیرد.
تبصره: بکارگیری مجدد راهنمایان پژوهشی در واحدهای آموزشی منوط به کسب امتیاز لازم در ارزشیابی خواهد بود.
ماده ۱۴: سرانه انجام راهنمایی به طور میانگین ۲ ساعت در ماه به ازای هر طلبه خواهد بود.
تبصره: در صورت همکاری یک استاد راهنما با مدرسه به عنوان معاون پژوهش، حسب نیاز افزایش مقدار سرانه تا
۲ برابر میانگین مذکور، مجاز میباشد.
ماده ۱۵: مدیران واحدهای آموزشی موظفاند گزارش دورهای راهنمایان پژوهش فعال در مدرسه را تهیه و به معاونت پژوهش حوزههای علمیه، ارائه نمایند.
ماده ۱۶: معاونت پژوهش حوزههای علمیه موظف است در دوسال اول هر ۶ ماه یکبار گزارشی از اجرای این مصوبه را تهیه و به دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه، ارائه نماید.
ماده ۱۷: این آیین نامه با ۱۷ ماده و ۵ تبصره در تاریخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۹ به تصویب شورای عالی حوزههای علمیه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازمالاجراء است.
۱- ایجاد و یا ارتقای زیر ساختها و امکانات مورد نیاز پژوهشی در مدارس.
۲- مصوبه۹۴۴ شورای عالی؛ اساتید حوزههای علمیه باید دارای صلاحیتهای ذیل باشند: الف) برخوردای از تقوا و صلاحیت اخلاقی لازم برای تدریس؛ ب) التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی؛ ج) عدم گرایش به باندها و گروههای منحرف؛ د) سلامت فکری واعتقادی؛ ه) تلبس به لباس مقدس روحانیت؛ و) قدرت تفهیم و انتقال دادن مطلب؛ ز) برخورداری از صلاحیت علمی؛ ح) تسلط لازم بر ماده درسی مورد نظر؛ ط) توانایی جسمی و روحی لازم برای تدریس؛ ی) تأهل.
اسناد پشتیبان